Radio Kroměříž můžete poslouchat na frekvencích Kroměřížsko 103.3 FM, Uherské Hradiště 88.2 FM
Poslouchejte živě Rádio kroměříž

Právě posloucháte: Ranní jízda

Baví Vás: Daniela Zedníčková

Výběr přehrávače

JSME TU PRO VÁS

+420 577 477 123

VZKAZ DO STUDIA



Kulturní servis - Kroměřížsko.info

Pracovní servis

Psí domov

Volání na 156 končí mnohdy jinde

05.12.2013


156. Číslo, o kterém se už děti ve školách učí, že po jeho vytočení se ohlásí služebna příslušné městské policie. Ne vždy se ale lidé dovolají strážníkům ve svém městě. Na Kroměřížsku dělá občas zmatky volání z mobilního telefonu, při kterém je hovor přesměrován do sousedního města, upozorňuje týdeník 5plus2.

Pouze v Kroměříži mají lidé jistotu, že volání na číslo 156 se dostane k těm správným uším. V okolních městech panují zmatky. Hovory z Bystřice pod Hostýnem jsou totiž směrovány do Holešova a volajícím z Holešova se zase často ve sluchátku ozvou strážníci z Kroměříže. "Občas se skutečně stane, že se k nám dovolá někdo, kdo potřeboval pomoc městské policie z jiného města či obce," potvrdil šéf kroměřížských strážníků Libor Kubiš.

"Takto se dovolají hlavně lidé z menších obcí. My jim poradíme správné telefonní číslo instituce, kterou potřebují, nebo v některých případech voláme sami," dodal Kubiš s tím, že žádné větší komplikace takto naštěstí nevznikají.

Informují o svých číslech
V Bystřici pod Hostýnem proto strážníci obyvatele dostatečně informovali o "vlastních" telefonních číslech. "Myslím si, že lidé na nás mají uložené kontakty ve svých mobilech a většinou volají na ně," komentoval situaci velitel strážníků v Bystřici pod Hostýnem Radek Sigmund. Asi tak desetkrát do roka jim ale přece jen předávají hlášení kolegové z Holešova. "Nestává se to tak často, aby byl důvod s tímto problémem něco dělat a nějak ho řešit," doplnil Simgund.

Proč ke zmatkům dochází, objasnila mluvčí společnosti Telefónica Czech Republic Kateřina Mikšovská. "Důvodem je fakt, že číslo 156 není ze své podstaty linkou tísňového volání, i když je tak ve vyhlášce o číslovacích plánech sítí a služeb elektronických komunikací. Není totiž obsluhována 24 hodin denně, sedm dní v týdnu," vysvětlila Mikšovská.

V případě, že volající vytočí linku 158, která patří státní policii, je volání předáváno na centrální pracoviště, které bývá v krajském městě. Pracoviště pak podle požadavku volajícího předá hovor na patřičnou služebnu v dané obci nebo vyšle policisty přímo.

Omezené pole zásahu
"U linky 156 ale volání centralizována nejsou a nemohou být tedy předávána na požadovaná pracoviště. Městská policie totiž nemá kompetence zasahovat mimo svou vymezenou oblast," přiblížila mluvčí.

Celá problematika má podle ní ještě technologickou rovinu. "Holešov i Bystřice pod Hostýnem se nacházejí nedaleko od sebe. Technicky tedy není možné rozlišit, kam volání směrovat. V čísle 156 není obsažena dostatečná informace pro správné směrování hovoru. V praxi to znamená, že veřejná telefonní síť, ve které volání vzniklo, ať již pevná nebo mobilní, není schopna k číslu 156 doplnit takové informace, aby volání mohlo být směrováno na příslušné pracoviště městské policie. V případě tísňových volání na čísla 112, 150, 155 a 158 tento problém nenastává, protože volání na tato pracoviště jsou centralizovaná na úrovni kraje. Není tedy problém zajistit správné směrování volání, protože volání jsou předávána na příslušná pracoviště v jednotlivých městech," upřesnila Mikšovská.

autor: Jana Rohanová, týdeník 5plus2
ilustrační foto: redakce