Petici na podporu výstavby dálnic D49 a D55 ve Zlínském kraji podepsalo už skoro devět tisíc lidí.
Hned jak jich bude ještě o další tisícovku víc, její iniciátor, kterým je bývalý hejtman Libor Lukáš, ji předá poslancům a senátorům, aby v co nejkratším termínu schválili zákon, jež usnadní povolování dálničních staveb.
Co brání výstavbě?
Výstavba dálnice D49 má začít vznikat úsekem z Hulína do Fryštáku a D55 zase z Otrokovic směrem na Uherské Hradiště. Obě tyto důležité silnice ale váznou.
Začátek výstavby dálnice D49 blokují ekologičtí aktivisté. Ti se na obrátili na soud, aby přípravu výstavby zastavil, protože zde žijí chránění živočichové.
U dálnice D55, jejíž další část má tvořit dostavba obchvatu Otrokovic, se pro změnu silničářům nedaří vyvlastnit pozemky od soukromých majitelů.
Petice bude mít už brzy dostatek podpisů
Během měsíce ledna, by však petice měla mít dost podpisů na to, aby bylo možné ji předat příslušnému senátnímu a poslaneckému výboru. Ten podle petičního zákona potřebuje mít alespoň deset tisíc podpisů, aby se problematika dostala rovnou na jednání Senátu.
Rozhodující změnou by měl být fakt, že by se ekologové mohli k záměru vyjádřit pouze jednou. Podle krajského šéfa Ředitelství silnic a dálnic Karla Chudárka nejlépe během řízení EIA, ve kterém se posuzuje dopad stavby na životní prostředí. Nejpozději pak během územního řízení.
Podle Chudárka by vyvlastnění měla být dáno předem, za kolik je stát ochoten v daném místě pozemky získat. V případě, že na to majitel nepřistoupí, měl by věc řešit soud s tím, že by příprava stavby i nadále pokračovala.
Výstavba obou úseků dálnic by měla začít během příštího roku, není to ale stoprocentně jisté. V případě, že by se jejich povolování prodlužovalo, mohl by pomoci právě nový zákon.