Jeden z nejdiskutovanějších projektů, který hýbal veřejností před několika lety, je opět v popředí zájmů. Řeč je o kanálu Dunaj - Odra - Labe, který má dle svých zastánců pomoci chránit životní prostředí v České republice a ještě navíc zesplavnit její řeky pro nákladní lodní dopravu. Dokonce to vypadá, že projekt za stovky milionů zajímá investora. Názory na prospěšnost koridoru se však stále citelně různí.
Vodní cesta, koridor i kanál s přídavkem Dunaj-Odra-Labe je prastarý projekt vzbuzující dodnes vlnu emocí. Úvahy o propojení Labe s Odrou a Dunajem se objevily už ve středověku, konkrétnější plány se začaly rodit od 19. století. Blízko k realizaci měla tato vodní cesta například ve 30. letech minulého století, z rozsáhlých plánů se na českém území nakonec zrodil alespoň Baťův kanál.
A nyní plány na jeho výstavbu opět ožívají. Až miliardu EUR by totiž mohli na část jeho stavby vynaložit investoři z Číny, kteří chtějí podpořit realizaci kanálu mezi Dunajem a Hodonínem na jižní Moravě. Lidé tak opět začínají diskutovat na mnoha otázkami. Jaké jsou ekologické, ekonomické a sociální souvislosti tohoto záměru? Bude tato stavba pro naši krajinu přínosem, nebo naopak způsobí její narušení a znepříjemní nám pobyt v ní? Je tato vodní cesta příležitostí, nebo nebezpečím pro naši přírodu a krajinu?
Příznivci záměru operují tím, že víceúčelový vodní koridor Dunaj - Odra - Labe přináší řadu výhod a příležitostí. Spojuje v sobě výhody, jako je zajištění vodohospodářské bilance a stability území – kompenzace možných vlivů globální klimatické změny, ochranu před povodněmi, nalepšování vodohospodářských poměrů za dlouhodobého sucha, ochranu životního prostředí, využití obnovitelných energetických zdrojů, zvýšení stability energetického systému, ekologickou dopravu a zvýšení energetické a dopravní bezpečnosti státu.
"Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe by také nabídl jedinečný zážitek všem, kteří by jím proplouvali. Jeho trasa prochází oblastmi a regiony bohatými na kulturní a přírodní bohatství. Podél cesty je celá řada muzeí a aktivit pro ty, kteří rádi navštěvují regiony a menší města. Sportovním nadšencům nabízí příležitosti pro rybolov, vodní sporty a jiné venkovní aktivity," komentují výhody kanálu jeho zastánci.
A jedním dechem dodávají, že koridol D-O-L tak slibuje významné výhody pro podnikání a průmysl v blízkosti vodních cest. Po svém dokončení pomůže generovat celé spektrum výhod, které podstatně přispějí k ekonomickému rozvoji a zlepšení kvality života v blízkosti vodního koridoru D-O-L.
Naopak odpůrci za řad některých ekologů tvrdí, že výstavba kanálu Dunaj–Odra–Labe v současnosti nemá ekonomické, sociální ani ekologické zdůvodnění a opodstatnění, což podporují vlastními názory s vlastními výpočty. Také oponenti z řad poslanců poukazují na projekt jako na megalomanský a na základě zkušeností z Německa za ekonomicky neefektivní. Tamní zástupci samosprávních obcí ležících na Labi totiž dávají hlasitě najevo svůj nesouhlas s případnými stavebními úpravami na řece. Argumentují nejen vysokými náklady, ale i zničením životního prostředí, což by mimo jiné jistě citelně zasáhlo i národní park Česko-saské Švýcarsko.