Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska, z. s. upozorňuje spotřebitele, na nový pokus firem působících na trhu s energiemi o sankcionování spotřebitelů, kteří se rozhodnou odstoupit od smlouvy o dodávkách energií uzavřenou při podomním prodeji.
V posledních měsících řeší SOS MaS, z. s. ve svých poradnách poměrně mnoho případů se společností Comfort Energy, která spotřebitelům rozdává žárovky, za které v případě, že spotřebitel odstoupí od smlouvy o dodávkách energií, účtuje spotřebitelům 2000,- Kč. Jen tato kauza trošku utichla, objevila se taktika nová.
Jde opět o dvě provázané smlouvy, obě uzavřené v jednom okamžiku podomním prodejcem. Na jedné smlouvě figuruje firma My Energy - poskytovatel služeb v oblasti energetického poradenství, na druhé firma Stabil Energy – dodavatel energií.
Finta spočívá v tom, že spotřebitel uzavře s obchodním zástupcem společnosti Stabil Energy nejen smlouvu o dodávkách energií, ale současně uzavře smlouvu o poskytování služeb v oblasti energetického poradenství. Zde nám obchodní zástupce vystupuje v postavení zprostředkovatele pro firmu My Energy. Tato druhá firma se ve smlouvě zavazuje dohlédnout na hladký průběh změny dodavatele energií, řešit případné problémy s tím spojené, provézt optimalizaci distribučních sazeb… a to všechno bezúplatně.
Na výše uvedeném by nebylo nic špatného, až na to, že zákazník - spotřebitel se v této smlouvě zavazuje k tomu, že nebude zasahovat do uzavřených smluv, měnit nastavení produktových řad či měnit dodavatele. Za porušení této povinnosti stanoví smlouva sankci 1200 Kč.
Cíl je jasný. Jednak má spotřebitele odradit od odstoupení od smlouvy, a pokud tak přesto učiní, sankcionovat jej.
Spotřebitel má podle Občanského zákoníku právo odstoupit od smlouvy o dodávkách energií, která byla uzavřena na dálku do 14 dnů, u smlouvy, která byla uzavřena při podomním prodeji až 5 dní do zahájení dodávek dle Energetického zákona. V obou případech bez jakékoliv sankce.
To, že je sankce sjednána ve smlouvě s jinou firmou a ne přímo s dodavatelem energií, je jen trikem, jak obejít tato zákonná ustanovení.
Podle názoru SOS MaS, z. s. nemá firma My Energy s. r. o. právo spotřebitele v případě odstoupení od smlouvy s dodavatelem energií jakkoliv sankcionovat. Je to z toho důvodu, že podle § 1812 odst. 2 Občanského zákoníku se k ustanovení ve smlouvě, ve kterém se spotřebitel vzdal zvláštního práva, které mu zákon poskytuje, nepřihlíží. Takovým „zvláštním právem“ je i zákonné právo na odstoupení od smlouvy ve stanovených lhůtách. K ujednání, ve kterém se spotřebitel zavazuje nezasahovat do uzavřených smluv, by se tedy podle názoru SOS MaS, z. s., nemělo přihlížet. Z logiky věci pak vyplývá, že není možné spotřebitele za porušení tohoto závazku ani sankcionovat.
Spotřebitelům, kteří si nebudou vědět v komunikaci s firmou My Energy s. r. o. rady, doporučujeme vyhledat pomoc a navštívit některou z našich osobních poraden, či využít našich služeb elektronického poradenství skrze webové stránky, či na poradenském emailu poradna@sos-msk.cz.
Poradní dny vybraných poraden:
Kroměříž: St: 13 – 17 hodin - každou druhou středu v měsíci, tel. 573 321 307, 773 901 773
Olomouc: Pá: 12 – 16 hodin – každý první pátek v měsíci, tel. 773 901 773
Hranice: St: 13 – 17 hodin – každou první středu v měsíci, tel. 581 828 560-1
Přerov : St: 13 – 17 hodin – každou čtvrtou středu v měsíci, tel. 773 901 773
Otrokovice: St: 13 – 17 hodin –po předcházející tel. dohodě, tel. 773 901 773
Uherské Hradiště: St.13.00 – 17.00 hodin každou třetí středu v měsíci, tel.572 525 655,773 901 773
Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska
Nezávislý, neziskový spolek, hájící zájmy spotřebitelů. Poskytuje základní informace o reklamačním řízení, o délce záruční doby, lhůtě k vyřízení reklamace nebo podmínkách odstoupení od kupní smlouvy nejen na internetovém serveru ww.sos-msk.cz, emailové adrese: poradna@sos-msk.cz nebo na poradenské lince 608 722 582, ale také ve svých poradnách, které provozuje v městech Moravskoslezského, Olomouckého, Zlínského, Jihomoravského, Pardubického, Libereckého, Ústeckého a Jihočeského kraje. Kromě poradenství realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů a spolupracuje s řadou dalších neziskových organizací, které prosazují a obhajují práva a zájmy občanů.