Na kroměřížském
výstavišti Floria v neděli skončil 38. ročník tradiční výstavy Floria Jaro 2014. Teprve podruhé se tato prodejní přehlídka konala v nových prostorách nabízejících moderní zázemí a zastřešené plochy. Minulý ročník navštívilo akci 52 000 lidí, tento úspěch se pořadatelům podařilo letos překonat – ve dnech 3. až 11. května přivítali přesně 61 260 návštěvníků.
Ovocné stromky, zeleninové přísady nebo balkonové květiny, to byly pro návštěvníky v tomto roce největší lákadla výstavy. Ta však nepřitahovala pouze veřejnost, velký zájem vzbudila i u vystavovatelů. „Přihlásilo se nám jich přes 250, v průběhu výstavy se však ještě hlásili další, takže jejich počet dosáhl k téměř třem stům,“ uvádí manažerka výstavy Hana Králová, která se na jejím pořádání podílí od úplných počátků v polovině sedmdesátých let.
Od té doby se podle jejích slov výstava postupně proměňovala v mnoha ohledech. „V posledních dvou letech však zažíváme nebývalý boom. Podle mě to je také díky novým prostorám, které jsou opravdu atraktivní,“ pochvaluje si Králová. Prostory areálu totiž chrání návštěvníky před nepřízní počasí, jež bylo v posledním týdnu skutečně vrtkavé.
„Trochu jsem se bála promoknutí. A příjemně mě překvapilo, že déšť díky zastřešení nemůže návštěvníky vůbec ohrozit. Navíc je tu všude pěkně čisto a je si kde odpočinout,“ pochvaluje si Jana Petrášová, nadšená zahradnice v důchodu, která na výstavu dorazila až z Ústí nad Orlicí. Návštěvníci navíc oceňovali i bezchybný servis, včetně rychlosti občerstvení a uklizených toalet. „V posledních letech mám dostatek času na objíždění podobných akcí, takže mohu srovnávat. A na Florii je o návštěvníky postaráno opravdu nadstandardně,“ chválí pořadatele Petrášová.
Podle Králové se pořadatelé snaží vycházet vstříc všem zahrádkářským nadšencům. A o tom, že se jim to daří, svědčí i reakce návštěvníků. „Pěstování mnoha druhů rostlin je mým koníčkem prakticky po celý život. Přesto mě překvapilo, že jsem zde narazila i na květiny, které jsem doteď vůbec neznala,“ popisuje své dojmy paní Petrášová.
Podle ní jdou obdobné akce především po zisku, čemuž odpovídá i nejasné zaměření výstav. U Florie je tomu ale jinak. „Snažíme se spolupracovat opravdu pouze s vystavovateli, kteří takzvaně ‚splňují zadání‘. Nechceme působit jako nějaká laciná tržnice,“ vysvětluje Králová přístup pořadatelů výstavy.
Floria Jaro 2014 sice již skončila, rozhodně ale nevyčerpala zahrádkářské téma na rok dopředu. Ve dnech 21. až 28. srpna na ni bude navazovat její letní část Floria Léto 2014, která nabídne například spojení s dožínkami Zlínského kraje nebo soutěž o nejlepší moravský vdolek.
zdroj a foto: agentura ADison