Zámecká galerie Holešov otevřela výstavu historických kol. Patnáct exponátů ze sbírek Vlastivědného muzea v Olomouci reprezentuje vývoj kol od počátku do konce 19. století. Protiváhou této kolekce je expozice modernějších kol současnosti včetně cyklistických doplňků.
Výstava nejstarších historických kol v České republice potrvá do 29. června a bude otevřena od úterý do neděle od 9 do 12 a od 13 do 17 hodin.
Část věnovaná historii cyklistiky představuje dřevěné i kovové modely od nejstarších předchůdců dnešního kola takzvané drezíny, přes modely s táhlovým pohonem na zadním kole, vysoká závodní kola známá jako velocipédy až po kola dnešního typu s řetězovým převodem.
Nejstarším vystaveným exponátem je téměř dvě stě let stará „dračí“ drezína - jednostopé silniční odrážedlo, jehož princip si v roce 1818 nechal patentovat německý vynálezce Karl Drais. Za pozornost také stojí na dnešní poměry robustní model s pohonem na zadní kolo, jehož datum vzniku historikové odhadují na 30. až 40. léta 19. Století. Zřejmě byl vyvinutý jako prototyp.
Zajímavá je také širší kolekce takzvaných velocipédů, které ve své době fungovaly jako kola závodní. „Na některých je patrné, že jezdily ještě na kovovém ráfku, takže vše, co měl cyklista pod sebou na silnici, hodně cítil. Ukazujeme i modely již s pryží, která se začala používat od sedmdesátých let devatenáctého století a která se zpočátku k ráfku fixovala hadrovým páskem,“ dodává kurátor výstavy Martin Zdražil.
Raritou kolekce je podle něj dřevěné kolo bez šlapek, které si podomácku vyrobil neznámý kutil na konci 19. století. Kolekci historických kol doplňují dobové fotografie a reklamní plakáty českých výrobců ze 30. let minulého století.
Kontrastem historické části výstavy je část prezentující moderní trendy v silniční a horské cyklistice včetně doplňků. Zážitek umocňuje série snímků ze světových cyklistických závodů fotografa Jana Reinere.
Zdroj a foto: MKS Holešov