Radio Kroměříž můžete poslouchat na frekvencích Kroměřížsko 103.3 FM, Uherské Hradiště 88.2 FM
Poslouchejte živě Rádio kroměříž

Právě posloucháte: Největší ZÁBAVU na Moravě LIVE

Výběr přehrávače

JSME TU PRO VÁS

+420 577 477 123

VZKAZ DO STUDIA



Kulturní servis - Kroměřížsko.info

Pracovní servis

Psí domov

NAŠI PARTNEŘI

Které americké filmy vycházely z japonských předloh?

03.09.2018


V hollywoodských studiích vznikla za poslední desítky let spousta filmů, které nějakým způsobem vycházely z děl japonské kinematografie. U některých vás to příliš nepřekvapí – to, že Godzilla byla původně japonský nápad je poměrně známé. U jiných pravděpodobně ano - napadlo vás něco takového například při sledování Cameronova Avatara? Každopádně jde spíše o namátkový výběr, který můžete brát také jako inspiraci pro sledování filmů vzniklých v Zemi vycházejícího slunce.

Hačikó – příběh psa (2009) / předloha: Hachiko Monogatari (1987)

Americká předělávka příběhu o psí věrnosti obsadila do hlavní role Richarda Gere. Obě dvě verze vypráví o Hačikó, psovi plemene akita inu, který každý odpoledne čekal na nádraží na návrat svého pána z práce. Jednoho dne ale jeho majitel dostane zástavu srdce, zemře a samozřejmě tak na nádraží nedorazí. Hačikó ale na něj čeká na nádraží i nadále – a to až do své vlastní smrti. Příběh je o to dojemnější, že se vážně na přelomu 20. a 30 let v Japonsku stal.



Godzilla (1998) / předloha: Gojira (1954)

Vzniklo několik filmů s Godzillou v hlavní roli, ale první americká v roce 1998 a ta vůbec první v roce 1954. V obou případech se monstrum vynoří ze dna Tichého oceánu, avšak v té americké vyleze jako následek jaderných pokusů. V každém případě ale kolem sebe rozsévá zkázu.

Pokud je mezi nimi nějaký rozdíl, tak v tom, že japonská verze odkazuje na celonárodní trauma způsobené svržením atomových bomb na Hirošimu a Nagasaki a také vyjadřuje obavy z hrozby totální jaderné války. Japonská předloha je oproti americkému filmu také lépe hodnocena.


 

Lví král (1994) / inspirováno: Janguru Taitei (1966)

Japonský seriál o mladém bílém lvu Kimbovi, jehož otec byl před jeho narozením zabit lovci. Kimba je tak vychováván lidmi a pak se vrací do divočiny. Tam se učí, jak se stát panovníkem zvířecí říše. 

Lví Král vypráví o mladém lvu Simbovi, jež v dětství přišel o otce, je vychováván bezstarostnými zvířaty a pak se vrací do svého rodného prostředí. Tam se rozhodne stát králem a pomstít smrt svého otce, kterou má na svědomí jeho strýc, což mu bylo zjeveno duchem jeho otce (tato část zápletky zase nápadně připomíná Shakespearova Hamleta). Američtí tvůrci ale nařčení z inspirace japonským seriálem odmítají a tvrdí, že o něm do doby vydání jejich vlastního filmu neměli ponětí.



Černá labuť (2010) / inspirováno: Perfect Blue (1998)

V Černé labuti hledá balerína Nina (Natalia Portman) co nejlepší způsob, jak zahrát obě dvě své role v Labutím jezeře – jak Bílou, tak Černou labuť. Cesta za tímto cílem je pro ni natolik náročná, že začne trpět bludy a rozkládat se jí osobnost. V Perfect Blue se popová zpěvačka Mima snaží nastartovat dráhu herečky. Aby v nové branži uspěla, tak musí podstupovat záležitosti, které jsou jí nepříjemné, nehledě na to, že začne být pronásledována neznámým stalkerem. Realita a fantazie se u ní začnou stírat a její já rozpadat… 

Režisér Černé labutě Aronofsky jakékoliv srovnání odmítá, přestože kolují informace, že měl údajně v zájmu natočit americkou hranou verzi Perfect Blue, ale nedostal na to práva. Oba dva filmy každopádně pracují s emocemi jiným způsobem a není to dáno jen tím, že Perfect Blue je – na rozdíl od Černé labutě – animované. A oba jsou také vyzdvihovány jako velmi kvalitní.



Avatar (2009) / inspirováno: Mononoke Hime (1997)

Tyto dva snímky mají opět nápadně společnou zápletku. Oba dva vypráví o mladících, kteří se seznámí s princeznou se silným vztahem k přírodě. Neytiri ve fimu Avatar i San v japonském filmu brání svůj les před nájezdy lidí, kteří je ničí, aby získali nějakou vzácnou surovinu. Oba dva filmy obsahují také podobné scény. Pokud je naopak nějaký rozdíl, tak ten, že v Mononoke Hime nejsou lidé přes své úmysly vykreslení jako jednoznačně špatní. Každá strana je zachycena mnohovrstevnatě a vyprávění nikomu nestraní. Vzhledem k tomu, že Mononoke Hime je některými považována za nejlepší japonský kreslený film vůbec, tak je vhodné srovnat to osobně.