Hrajeme i na

Klikněte a poslouchejte rádio Kroměříž
Poslouchejte živě Rádio kroměříž

Právě posloucháte: Rocková šedesátka

Baví Vás: Markéta Žilinská

Výběr přehrávače

JSME TU PRO VÁS

+420 577 477 123

VZKAZ DO STUDIA



Kulturní servis - Kroměřížsko.info

Pracovní servis

Psí domov

NAŠI KLIENTI

Rozhovor: Městská cyklistika jako nový trend v Kroměříži? Chce to změny a úsilí

03.05.2017

Městská cyklistika začíná být v Evropě čím dál populárnější. Kolo má jako dopravní prostředek po městě spoustu výhod. Zlepšuje zdraví, šetří vaši peněženku, spojuje vás se svým okolím a vyvolává pocit svobody. Tyhle příjemné pocity ale cyklisté v Kroměříži nezažívají. Když jsme nedávno vydali článek o soutěži Do rachoty kolem KM, která motivuje lidi více jezdit na kolech, strhla se rázem obrovská diskuze. Lidé se tu na kolech necítí bezpečně. Je opravdu Kroměříž pro cyklisty nepřívětivé město? A bojuje s tím někdo? Zeptali jsme se samotného organizátora soutěže Martina Císaře.  

V květnu startuje vámi organizovaná soutěž Do rachoty kolem KM. Jak bude probíhat?
 
Probíhat bude tak, že si soutěžící budou sami tachometrem měřit, kolik ujedou na kole kilometrů do práce. Na měření existují i různé mobilní aplikace, které doporučujeme na našich stránkách. Většinou ale jezdí soutěžící stejnou trasu, takže si ji změří jednou, a pak už nemusí. Každý účastník dostane svou osobní elektronickou tabulku, kde si bude své cesty zapisovat. Soutěž je postavená na důvěře. Není to o tom, že bude někdo první a poslední, je to spíš taková sranda soutěž, která bude trvat po celý měsíc. Ceny se navíc losují a budeme je vyhlašovat v rámci akce Vybarvený běh na náměstí. Registrace je možná do konce dubna, takže neváhejte, a pojďte do toho taky! 

Myslíte si, že je Kroměříž cyklisticky přívětivé město? 

To si právě myslím, že není. Proto jsme taky založili spolek Kolem KM, abychom na tuto problematiku upozornili a pokusili se o nějaké změny. My nechceme žádný boj ve stylu cyklisti versus řidiči. Jde nám o nějaké souznění a komunikaci. Dříve bylo kolo samozřejmostí, než jej vystřídalo auto. Přes den bývají v centru zácpy a v autech přitom vidíte sedět jednoho člověka, tohle nám přijde fakt zbytečné. 

Lidé na vaši soutěž reagují tak, že se necítí na kolech v Kroměříži bezpečně, proto na kolech jezdit do práce nebudou. Nebylo by lepší před samotným organizováním soutěže zajistit bezpečnější provoz pro cyklisty? 

Myslím, že to není jenom o tom počkat si, až se u nás situace spraví a teprve potom začít jezdit na kole. Ta soutěž má za cíl, kromě motivace lidí k jízdě na kole, také upozornit na celou problematiku, diskutovat o ní. Čím víc nás bude, tím líp.

Jak se na to snažíte upozornit a koho? 

Celý spolek Kolem KM funguje tak, že se schází několik lidí, diskutují o této problematice a snaží se hledat řešení. Vytváříme platformu, kde můžou být zájemci informováni o různých akcích a setkáních. Založili jsme také internetové stránky Kolem KM, kde jsou informace o dopravě na kole ve městě a kde mohou lidé upozorňovat na problémy. Najdete zde tipy na výlety, zprávy, novinky apod.  

Jasně, ale konkrétně na téhle soutěži mi přijde, že je právě dost individuální. Každý si měří, kolik ujede kilometrů na kole do práce a nevytváří se zde prostor pro nějakou diskuzi, potkávání se, případné změny.

Právě proto jsme k soutěži přidali různé společné akce, jako například večerní cyklovyjížďku, která proběhla 21. dubna. Chceme oslovovat soutěžící a diskutovat s nimi. I po samotné soutěži chceme v cyklovyjížďkách pokračovat a získávat kontakty a třeba pak bude boj za změny jednodušší, když nás bude víc.  Navíc na sebe tímto způsobem upozorníme a bude jasné, že lidé, kteří by rádi používali kolo jako dopravní prostředek v Kroměříži jsou. A ano, soutěž Do rachoty kolem KM je sice individuální záležitost, ale máme i kategorii, ve které si mohou účastníci v zaměstnání vytvořit tým, podporovat se navzájem a komunikovat.  

Co je hlavním problémem, proč se zde nemůže cyklistika více rozjet? 

Problém je, že ve městě nejsou cykloopatření – například cyklopruhy a cyklostezky. V centru je navíc mnoho jednosměrek, pro auta je to nepříjemné a pro cyklisty zvlášť, protože musí všechno objíždět. Je třeba změnit celou infrastrukturu ve městě.

Jaké konkrétní změny navrhujete?

Největší změnou by do budoucna měla být průjezdnost města na kole. Největší slabinou v Kroměříži je most Karla Rajnocha, protože není pro cyklisty průjezdný. Můžete si všimnout, že je tam na chodníku připravený červený pruh pro cyklisty, ale není označen. Město mohlo dát popud pro zřízení cyklopruhu v době jeho rekonstrukce před několika lety. Nestalo se tak proto, že to v té době prostě nikoho nenapadlo. 

Jak spolupracujete s městem?

Naši soutěž Do rachoty kolem KM organizujeme společně s odborem Zdravé město Kroměříž a jsme v kontaktu s cyklokoordinátorem, panem Viliamem Staňkem. Jinak je spolek nezávislé, samostatné sdružení, které není podporované třetí stranou.

Vidíte situaci do budoucna pozitivně?

Snažím se. Většina lidí dokáže současnou cyklistickou situaci jenom kritizovat, ale nechtějí pro to nic udělat. Tak jsem se rozhodl založit spolek a doufám, že s tím něco provedeme. Třeba se ledy pohnou. K pozitivním věcem teď rozhodně patří plán zprůjezdnění cyklostezky do Postoupek. Tam se momentálně nedá dojet jinak než po hlavní silnici, takže jízda na kole není úplně bezpečná. Stezka povede kolem Šlajzy, podjezdem pod železniční tratí a dál přímo do Postoupek.

To mi ale přijdou pořád lokality, které neřeší to propojení dopravy ve městě

Ano, nás ve spolku zajímá cyklistika městská i rekreační. Další věcí, která by pomohla více zprůjezdnit město, je větší omezení parkovacích míst lemujících okraje silnic v blízkosti centra města. Místo toho by mohl vzniknout prostor pro cyklisty.

Mohla by se situace více pohnout i nějakou peticí?

Přemýšleli jsme o něčem podobném, že by se na Velkém náměstí sešli lidi, kteří s cyklistickou situací v Kroměříži nesouhlasí. 

Neplánujete třeba i v rámci soutěže vytvořit nějakou cyklistickou mapku města, kde bude zaznačené, které ty ulice jsou průjezdné a které ne? Člověk se cítí na kole nejistě a neznalost ho velmi omezuje 

To s vámi plně souhlasím, taková mapka opravdu neexistuje. Toto je ale hlavně úkol pro město. Mohl například vzniknout městský mapový server, ve kterém by bylo spoustu užitečných informací. 

Přijde mi, že jde cyklistika lepším směrem a v některých městech se z kola stává už plnohodnotný dopravní prostředek. Vznikají firmy jako Bajkazyl nebo Rekola, které nabízí zdarma půjčení kola na určitou časovou dobu ve městech. To by v Kroměříži nešlo zařídit? 

O sdílení kol by byl v Kroměříži jistě zájem. Funguje to v Praze, Olomouci, Brně, ale jde o to, že firmy, které tyto služby provozují, nemají zájem o menší města, jako je Kroměříž. Není to pro ně zřejmě atraktivní. 
 
Kde řešení situace teda stojí? Přišli jste už s nějakým konkrétním návrhem?

Návrhy řešíme s panem Staňkem, který je zpracovává. Bohužel většina návrhů byla dopravní komisí zamítnuta. Co ale musím vyzdvihnout je, že minulý rok se podařilo zprůjezdnit na kole Vodní ulici, a to je velký úspěch. Funguje zde koridor pro cyklisty v obou směrech.

Co vás inspirovalo k tomu se do cyklistiky ve městě tak opřít? 

Asi fakt, že to funguje v jiných městech- a  to nemusíme jezdit daleko. Přerov, Otrokovice, Uherské Hradiště jsou města, kterými bez problémů projedete. Tam je to úplně o něčem jiném. V Prostějově je krásně rozdělený chodník napůl pro cyklisty a pro chodce, díky tomu projedete celým městem. 

Kde se stala změna v těchto městech? Je to otázka historie a jejich infrastruktury, už když se město stavělo? Nebo se udály nějaké změny nedávno? 

O tom taky často přemýšlím. Já si myslím, že je to hlavně o lidech, kteří o tom rozhodují.  Že tam přišel někdo, kdo to pozměnil.

Je škoda, že se o tom moc nemluví. Já si vlastně všímám kol jako plnohodnotného dopravního prostředku jen v zahraničí. V Holandsku mají v přepočtu více kol než lidí. Čím to je? Jsou ty země pro kola jinak uzpůsobený? 

Třeba v Holandsku to vzniklo tak, že po druhé světové válce byla země v rozkvětu, a tak si mohli dovolit kupovat auta. Nestačila ovšem kapacita silnic ani parkovacích míst. Rušily se cyklostezky a vzrostly nehody s cyklisty. Lidé se vzbouřili a chtěli opět bezpečnější ulice. Navíc zemi zasáhla ropná krize. Vše nakonec změnily masivní protesty. Potom se začala celá města přizpůsobovat cyklistům. Lidé si to zkrátka uvědomili sami. Holandsko je cyklistikou ve městech nejvíce proslavené, ale teď se hodně jezdí i v Rakousku, Německu nebo i Číně. 

Ptala se: Dominika Konečná


Tváří soutěže Do rachoty kolem KM je dvacetiletý kroměřížský rodák Luděk Helis, který se úspěšně věnoval cyklistice. Mezi jeho největší úspěchy patří vítězství na Mistrovství České republiky v silniční cyklistice a zároveň je osminásobný Mistr České republiky v dráhové cyklistice


Organizátor soutěže a člen klubu Kolem KM - Martin Císař s novými tričky, které získáte při registraci do soutěže. Přihlášený počet účastníků už překonal stovku, ale ještě máte stále šanci se přihlásit 


Fotka ze společné vyjížďky, která patří k soutěži